Ο Μάνος Χατζιδάκις αποφασίζει το 1964 να επεξεργαστεί διεξοδικότερα την Μουσική πού είχε γράψει το 1959 για τούς Όρνιθες τού Αριστοφάνη ,κατόπιν παραγγελίας τού Θεάτρου Τέχνης τού Καρόλου Κουν, για μια παράσταση πού παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο στα πλαίσια τού Φεστιβάλ Αθηνών.
Η μεγαλειώδης εκείνη παράσταση , μετά την πρώτη μέρα πού παρουσιάστηκε,απαγορεύτηκε από την τότε Δεξιά Κυβέρνηση με πρωτοβουλία τού Κ.Τσάτσου, γιατί προσέβαλε την δημοσία αιδώ τής εποχής αλλά και κατά την γνώμη των βαθύτατα συντηρητικών τής εποχής διέστρεψε την Αριστοφάνεια αντίληψη.!!!

Το 1964 ο Χατζιδάκις ηχογραφεί το έργο δίνοντάς του τον αριθμό 16 και ονομάζοντάς το : Kαντάτα για μέτζο-σοπράνο, δύο βαρύτονους, παιδική χορωδία, δύο μικτές χορωδίες και ορχήστρα΄.
Στην ηχογράφηση συμμετείχαν οι Γιώργος Μούτσιος και Σπύρος Σακκάς (βαρύτονοι) ,οι κυρίες Ευγενία  Βάλβη και Αγγελική Ραβανοπούλου σαν μέτζο , η μικτή χορωδία τού Φεστιβάλ Αθηνών σε διδασκαλία τής Ελλης Νικολαϊδου, η Παιδική Χορωδία των Ανακτόρων (διδ: Στέφανος Βασιλειάδης)και η Πειραματική Ορχήστρα Αθηνών υπό την διεύθυνση τού Συνθέτη.

Το έργο στην ολοκληρωμένη του εκτέλεση αποτελεί ένα διαρκές τραγούδι χάρις στην στιβαρή χρήση των μουσικών μέσων πού επεξεργάζεται ο Συνθέτης...
Άλλοτε σύγχρονη μουσική τού 20ού αιώνα ,άλλοτε εξαιρετικές μελωδίες στην μετάφραση τού Βασίλη Ρώτα.
Τα εκφραστικά μέσα τής καντάτας είναι ποικίλα,ώρες-ώρες επιφανειακά ανάλαφρα και άλλες φορές πολύ πιο ΄επεξεργασμένα΄.
Ο Χατζιδάκις χρησιμοποιεί είτε πλήρη Ορχήστρα,είτε ένα φλάουτο με φωνή ,είτε μια άρπα με χορωδία,αλλά η συνολική εντύπωση είναι ενός έργου -συνόλου πού προκαλεί διαρκώς το ενδιαφέρον τού ακροατή.
Η Πάροδος -Είσοδος και Επίθεση Πουλιών αποτελεί ένα επτάλεπτο αριστούργημα στο οποίο εναλλάσσονται 8 μουσικά θέματα, Ευρωπαϊκά, Ελληνικά, Ανατολίτικα μέσα σε ένα πολύχρωμο και οργιώδες πανηγύρι ρυθμών και χρωμάτων.
Εξαιρετική η παρλάτα "Φίλτατέ μου Γεροντάκο" από τον ίδιο τον Συνθέτη,όπως και το Ω.!Καλή μου Ξανθιά  τραγουδισμένο μοναδικά από τον Γιώργο Μούτσιο, όπως και ο Ορχηστρικός Τελικός Χορός Α΄Πράξης.
Ακολουθεί το πανέμορφο "Oι Κύκνοι", πάλι με τον Μούτσιο.
Η Άρια τής Αηδόνας μέσα σε ένα σύγχρονο μουσικό ιμπρεσιονιστικό τοπίο παραπέμπει στον Ντεμπισί και η φωνή τής Ραβανοπούλου χρωματίζει την Μουσική.
Η ΄Βουλή΄εμπνευσμένη σάτιρα παρουσιασμένη με εκπληκτική ειρωνική λεπτότητα από ορχήστρα, μικτή χορωδία και μαντολίνο.
Η γραφή τού Χατζιδάκι ποτέ δεν είναι κραυγαλέα αλλά πάντα "σφάζει με το βαμβάκι"
Η παρλάτα "Ντελάλημα" σαν σύγχρονο ρετσιτατίβο , συνοδεύεται από απλές , πρωτότυπες και λεπτές μουσικές πινελιές.
Ο Σπύρος Σακκάς τραγουδά τον "Παντεπόπτη" και μετά από δύο θέματα για χορωδία και Ορχήστρα και Μπαλέτο (Tα Παράσιτα,αντίθετα με το όνομά, μας αποτελούν έναν μουσικό κήπο με ακούσματα Μπαρόκ ) μας προσφέρει τον μελωδικότατο Σωκράτη.
Το έργο κλείνει με το Δοξαστικό (όλοι οι σολίστ , συνοδεία πλήρους Ορχήστρας)
και την Έξοδο για Παιδική και Μικτή Χορωδία και Ορχήστρα.
Ο Χατζιδάκις συνολικά κατορθώνει να μετατρέψει μια μουσική για παράσταση σε ένα ολοκληρωμένο έργο, που διατηρεί και σήμερα την φρεσκάδα του...
Αποδεικνύεται βαθύτατος γνώστης τής Ελληνικής και Ευρωπαϊκής Μουσικής,και μέσα από πιο ΄απλά΄-θεωρητικά -υλικά όπως είναι τα τραγούδια μας προσφέρει ένα εξαιρετικό ακρόαμα.