Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα, 7 Απριλίου 2008

ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΝΤΟΠΙΟΥ

ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΕΝΟΣ (ΝΤΟΠΙΟΥ) ΑΠΟ ΤΑ ΑΣΠΡΟΓΕΙΑ ΦΛΩΡΙΝΗΣ



Γεννήθηκα, δέκα χρόνια μετά την λήξη του εμφυλίου πολέμου και σαράντα εννέα χρόνια πριν την άσκηση του βέτο στο ΝΑΤΟ .

Νοιώθω την ανάγκη να καταθέσω όλα αυτά που τριγυρίζουν τα τελευταία χρόνια το μυαλό μου και την καρδιά μου για το συγκεκριμένο θέμα. Αυτή η ανάγκη, έγινε επιτακτικότερη από την συνεχόμενη αναφορά πολλών σχολιαστών και δημοσιογράφων, στους ΄ΝΤΟΠΙΟΥΣ ΄ της Δ. Μακεδονίας.

Θα αρχίσω την περιγραφή της διήγησής μου, προσπαθώντας να ορίσω την έννοια ντόπιος, όπως την βίωσα εγώ.

Η γενιά του πατέρα μου, προέρχεται από τους Σαρακατσάνους της Ηπείρου. Έφτασε στ' Ασπρόγεια όταν αυτά ονομάζονταν Στρέμπενο, κάπου στα 1880 και ασχολούνταν με την κτηνοτροφία και το κτίσιμο . Η γενιά της γιαγιάς , από την πλευρά του πατέρα μου είχε καταγωγή Αρβανίτικη από το Λέχοβο Φλώρινας.

Η γιαγιά μου η αγαπημένη μου Μάνε πέθανε σε ηλικία 98 ετών . Έμαθε ελάχιστα Ελληνικά. Η γλώσσα που μιλούσε, ήταν αυτό το ιδίωμα που στην Φλώρινα τα λένε ντόπια , καθώς επίσης και τα Αρβανίτικα με τον τρόπο που τα μιλάνε στο Λέχοβο.

Η γενιά της μητέρας μου, έρχεται από την Βόρειο Ήπειρο, παίρνοντας και τ όνομα της περιοχής απ¨ όπου ήρθε ( Κόλ(ι)κας ).Από τα Κόλια .

Η γενιά της γιαγιάς, από την πλευρά της μητέρας μου κατάγεται από τα Άγραφα .
Εδώ θα σταθώ λίγο.
Ο προπάππους μου, καπετάν Αγραφιώτης του Μακεδονικού Αγώνα , Γρηγόρης Βαηνάς κατά την ταυτότητα, είχε την (ατυχία) ο μικρότερος γιος του ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΒΑΗΝΑΣ να μπει στην διάρκεια της κατοχής -σαν σπουδαστής της σχολής Ευελπίδων -στις τάξεις του ΕΑΜ. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα με την λήξη του πολέμου, να μπει στο μάτι των ταγματασφαλιτών και να εκδιωχθεί από τις τάξεις του Ελληνικού Στρατού. Η οικογένειά του, πέρασε τα πάνδεινα. Ο ίδιος μαζί με άλλους νέους του χωριού - -που κάηκε από τους ταγματασφαλίτες - βγήκαν στο βουνό στο πλευρό των μαχητών του ΕΑΜ ΕΛΑΣ. ΤΟ 1948 τραυματίστηκε σοβαρά και μεταφέρθηκε στην Αλβανία και από εκεί στην Σοβιετική Ένωση. Ο μεγαλύτερός του αδελφός, Βαγγέλης Βαηνάς αναζητώντας τον αδελφό του , βρέθηκε με την λήξη του εμφυλίου πολέμου στα Σκόπια. Έτσι ένας άνθρωπος που πολέμησε για να δει την αγαπημένη του πατρίδα ελεύθερη από τους Βούλγαρους, είδε τα δύο από τα τέσσερα αγόρια του , να ζουν ο ένας στα Σκόπια και ο άλλος στην Βουλγαρία όπου κατέληξε το 1952 με απόφαση του ΚΚ. Μέχρι τον θάνατό του το 1971 δεν τους ξανάδε. Την ημέρα της κηδείας του, τον Βαγγέλη από τα Σκόπια δεν τον άφησαν οι Έλληνες να χαιρετήσει τον πατέρα του. Τον Παντελή από την Σόφια δεν τον άφησαν οι Βούλγαροι διότι είχε καταλάβει την θέση του Διοικητή της Ανωτάτης Σχολής Πολέμου του Συμφώνου Βαρσοβίας. Έτσι, για ευνόητους λόγους, ο καπετάν Αγραφιώτης έφυγε με τον καημό, ότι ανέθρεψε παιδιά για να υπηρετούν τον εχθρό όπως έλεγε -όχι στην Ελληνική γλώσσα αλλά στα ντόπια, διότι στην ζωή του, που κράτησε 102 χρόνια, δεν έμαθε Ελληνικά , αυτός που πολέμησε για την Ελλάδα στο πλευρό του Παύλου Μελά κατά των Βουλγάρων .

Μεγαλώνοντας με τις γιαγιάδες μου και με τους παππούδες μου μια και οι γονείς μου πήγαν μετανάστες στην Γερμανία έμαθα και εγώ τα ντόπια .

Είδα τους συγγενείς μου που μιλούσαν τα ντόπια να μην μπορούν να επιστρέψουν στην Ελλάδα στην διάρκεια της χούντας.

Είδα γέρους να σέρνονται στο αστυνομικό τμήμα για τον ίδιο λόγο.

Είδα μαθητές του σχολείου να τιμωρούνται από τους δασκάλους αν μιλούσαν τα ντόπια μεταξύ τους.

Είδα να γίνονται καυγάδες στα πανηγύρια για χορούς που χαρακτηρίζονταν Σκοπιανοί.

Οι μισοί κάτοικοι του χωριού μου με την λήξη του εμφυλίου βρέθηκαν στο ¨παραπέτασμα¨ και όσοι μείνανε άφησαν τα παιδιά στους γέρους και πήραν των οματιών τους στα ξένα να βρουν προκοπή, γιατί με τις συνθήκες που επικρατούσαν, δεν υπήρχε περίπτωση να την βρουν στον τόπο τους.

Το 1975 επιστρέφοντας από ταξίδι στην Γερμανία με την μητέρα μου, βρέθηκα στα Σκόπια να δούμε για πρώτη φορά τους συγγενείς μας . Ο θείος Βαγγέλης, μας περίμενε στον σταθμό και μας οδήγησε σε ένα συγκρότημα πολυκατοικιών κάτι σαν τις εργατικές του Φοίνικα στο χειρότερό τους. Εκεί γνώρισα την γυναίκα του, Ελληνίδα και αυτή που μιλούσε άπταιστα τα Ελληνικά και τα παιδιά τους την Σόνια και τον Γιάντσε, που δεν γνώριζαν λέξη Ελληνικά. Στην ερώτησή μου γιατί δεν έμαθαν Ελληνικά , πήρα την απάντηση ότι η γλώσσα που μιλάνε είναι η γλώσσα του Μεγάλου Αλεξάνδρου , τα Μακεδονικά και δεν χρειάζεται να μάθουν Ελληνικά. Όπα τι συμβαίνει εδώ? Αναρωτήθηκα. Ρώτησα και άλλους απάντηση δεν πήρα από κανένα . Την Σόνια και τον Γιάννη τους ξανάδα πολλές φορές την δεκαετία του ¨80 .Η στάση τους στο ζήτημα του ποιος είναι τι , είχε γίνει ακόμη σκληρότερη. Σήμερα κοιτώντας πίσω καταλαβαίνω απόλυτα τον λόγο που τους έκανε τόσο απόλυτους . Η διαπαιδαγώγηση που δέχτηκαν, από την δημιουργία της Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας και εντεύθεν , είχε έναν μόνο σκοπό. Να δημιουργήσει μια νέα εθνικότητα, αγκάθι στο πλευρό των Ελλήνων. Από τους κυβερνήτες μας εκείνης της εποχής, κανείς δεν διέβλεψε τον ερχόμενο κίνδυνο. Αφέθηκε μια ιστορία να σέρνεται ως τις μέρες μας , ενώ θα μπορούσε να σβήσει εν τη γενέσει της.

Το 1984 ο αδελφός μου είχε κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας και μας παρέπεμψαν στο νοσοκομείο της Σόφιας χρησιμοποιώντας την σχέση μας με τον Παντελή Βαηνά. Έτσι είχα την χαρά να γνωρίσω τον άνθρωπο που με τις αποφάσεις του , καθόρισε τις τύχες όλων μας στην οικογένεια. Γνώρισα έναν Έλληνα με όλη την σημασία του όρου. Η γυναίκα του Ελληνίδα επίσης και τα δύο του παιδιά να μιλάνε άψογα τα Ελληνικά. Όσες εντυπώσεις είχα στο μυαλό μου από τα ξαδέλφια των Σκοπίων , καταρρίφθηκαν με τον πιο απόλυτο τρόπο. Δύο αδέλφια με την ίδια αφετηρία, σε διαφορετικό τέλος. Ποιες συνθήκες ήταν αυτές που καθόρισαν αυτή την διαδρομή στο καθένα , με τόσο διαφορετικά αποτελέσματα?

Το 1991 όταν προέκυψε το θέμα της ονομασίας των Σκοπίων ήμουν πεπεισμένος πως μια ονομασία με χρονικό προσδιορισμό Νέα Μακεδονία πχ θα γινόταν δεκτή από τα δύο μέρη και θα τελείωνε το θέμα εκεί . Δυστυχώς ξεκίνησαν από την πλευρά μας με εθνικιστικές κορώνες και παπαδίστικες προτροπές τα απαράδεκτα εκείνα συλλαλητήρια που είχαν σαν αποτέλεσμα την διαιώνιση του προβλήματος. Έτσι φτάσαμε σήμερα από το -ούτε παράγωγα του όρου Μακεδονία – να παρακαλούμε για το ΑΝΩ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΝΕΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ , και ασκούμε βέτο σε μια συμπεριφορά των Σκοπιανών Ηγετών που σε πολλά θυμίζει την δική μας του 1991.

Αυτά είχα να καταθέσω για την ώρα . εγώ ένας ντόπιος της Φλώρινας που ζώ στη Θεσσαλονίκη από το 1976 και που βρίσκομαι με το ένα πόδι στο παρελθόν ένα στο παρών και το βλέμμα στο μέλλον.

Ελπίζοντας να μη χάσω τον δρόμο μου.

29 σχόλια:

ΚΑΛΗΜΕΡΑ είπε...

Βαγγέλη,
όσα γράφεις είναι μια συγκλονιστική αληθινή ιστορία. Τα διάβασα με μια ανάσα. Δεν είχα έτσι κι αλλιώς άλλη άποψη, συμφωνώ μαζί σου σε όσα λες για το πώς οδηγήσαμε τα πράγματα εκεί, όλοι και σε πολύ μεγάλο βαθμό - για μένα το μεγαλύτερο λάθος δικό μας είναι αυτό είναι μια μεγάλη ιστορία που η στενοκεφαλιά και οι φοβίες μας δεν θα μας αφήσουν ποτέ να το παραδεχτούμε- η επίσημη πολιτική που ή αλλού αρμένιζε ή άφηνε να την εκφράζει το χειρότερο και πιο φανατικοηλίθιο κομμάτι μας. Όμως, ελπίζω ότι, ακόμη κι αν δεν τα πίστευα αυτά και πριν διαβάσω τα όσα έγραψες, θα συγκλονιζόμουν το ίδιο. Η ιστορία της οικογένειάς σου και πολλών οικογενειών ακόμα ίσως, δεν είναι για να τις σχολιάζεις. Μόνο τις διαβάζεις. Και λες πόσο η ιστορία παίζει παιχνίδια με τις ζωές των ανθρώπων.

mane-tarious είπε...

Ανατριχιαστική ιστορία!!!
Θα τρίζουν τα κόκαλα των παπούδων μας που πολέμισαν τότε για την πατρίδα για να την ξεπουλήσουν τώρα μερικοί ανεγκέφαλοι πολιτικοί που ασχολούντε μόνο με τις μίζες και τα ροζ σκάνδαλα!
Καλημέρα.

epikuros είπε...

Αναστασία μου ,
με όσα έγραψα,δεν προσπάθησα να αναζητήσω το δίκιο στην μία ή στην άλλη πλευρά.Παρά μόνο να τονίσω ,πως πίσω απο τις πολιτικές υπάρχουν ανθρώπινες ψυχές.Ο πόνος που βιώνουν όσοι επιρρεάζονται απο τις πολιτικές αποφάσεις ,δεν μετριέται απο τους ιστορικούς. Δυστυχώς δεν είναι μετρήσιμο μέγεθος με την παρεύλευσή του.Ο χρόνος απαλύνει τον πόνο και χάνεται.Στο σήμερα όμως τί κάνουμε?

epikuros είπε...

Καλησπέρα όμορφο mane-taraki. Ο άνθρωπος, ότι εθνικότητος και αν είναι,με τον ίδιο τρόπο πονά. Σκοπός είναι να λιγοστεύει ο πόνος σ¨αυτόν τον κόσμο και να περισέψει η χαρά.

mane-tarious είπε...

Μμμμ...έχεις πολύ δίκιο. Δεν θα ΄πρεπε σ΄αυτή την περίπτωση να σκεφτούμε το τραγουδάκι του Λένον, να καταργήσουμε όλα τα σύνορα και να ζήσουμε σαν άνθρωποι;;;
Μάλλον θέλει πολύ δουλειά όμως αυτό ε; Πάντως θα ήταν ιδανικό για μένα, ίσως πάλι και να είμαι πολύ ρομαντική για την εποχή!
Καλημέρα :)

v[as]ilis sim[eon]idis είπε...

Το ποστ είναι μία μαρτυρία από αυτές που δυστυχώς λίγοι ομολογούν.Σε παρακαλώ δες, αν έχεις χρόνο και διάθεση, και το http://istoria3.blogspot.com/ καταμπερδέφτηκα προσπαθώντας να βγάλω μία άκρη. Το ποστ που γράφεις λέει πολλά περισσότερα απ' ότι βιβλία και βιβλία για το ζήτημα αυτό. Η οπτική σου είναι από τις πιο ψύχραιμες.

epikuros είπε...

Βασίλη Συμεωνίδη καλώς όρισες και σε ευχαριστώ πολύ.
Προστρέχω στην ιστρία 3 για ανάγνωση.
Καληνύχτα.

Strempenioths είπε...

kales oi apopseis sou sxetika me to arthro alla na asxolitheis perissotero me to xwrio sou, anadeikniontas problhmata px katastrofh periballontos, kai problhamata kathimerinothtas twn katoikwn. Pros to paron sou euxomai xronia polla, kai kalh anastash! TA XANALEME

epikuros είπε...

Στρεμπενιώτη,με χαρά σε καλοσορίζω στην ιστοσελίδα μου.Αν γνωριζόμαστε απο το χωριό διπλή η χαρά μου.Σωστή η προτροπή σου να ασχοληθώ με το χωριό,φοβάμαι όμως πως είναι αδύνατο μια και ζω μακριά απο αυτό.Η ενημέρωση που έχω είναι ελλιπής και μου είναι άγνωστα τα όποια προβλήματα που υπάρχουν.Η αναφορά μου στο Στρέμπενο έγινε γιά ένα και μόνο λόγο.Να δείξω πόσο εύκολα μπένουν ταμπέλες από ανιστόριτους και δημιουργούν εντυπώσεις άνευ λόγου και αιτίας.Για την ώρα χρόνια πολλά.Χρίστός Ανέστη.Τα ξαναλέμε.

fractal είπε...

...Εδώ είμαι...Γιατί με ψάχννεις αλού....Χωμέν- σε μια αραχνιασμένη γωνια του ουρανού.
Νομίζω πως γέρασα ξαφνικά με όσα διάβασα εδώ και..αλού...
Και βλέπω τα.."λείψανα παλιών άστρων" να τρενοσβύνουν την ξεθωριασμένη τους ανάσα προσπαθώντας να επουλώσουν τις πληγές στο κορμί του έθνους μου.
Αυτό το έθνος το διαποτισμένο με τον ιό της διχόνιας, της εύκολης λύσης της, εγωπάθειας, της ανόητης οργής, της αδιαφορίας, της προδοσίας, της μανίας που σε ορισμένες στιγμές κατασπαράσει τα πιό διαλεχτά του βλαστάρια, αυτό το έθνος σε κρίσιμες καμπές του ιστορικού χρόνου, ξεθαύει από τα έγκατα της ψυχής του, ασύληπτες στο νου δυνάμεις, δυσανάλογες με το υλικό του υπόβαθρο. Έτσι την έσχατη ώρα, σώζεται από το κακό που έχει συσωρεύσει πολών χρόνων αμαρτωλή συμπεριφορά. "Προσκυνώ την Ταφή και τα Πάθη Σου....δι ών έσωσες υμάς εκ της φθοράς..."
Μόλις άκουσα ήχο μηνύματος.
Καλή νύχτα...Να έχεις καλή νύχτα. θα ήθελα να πω...Να έχεις καλή νύχτα...

epikuros είπε...

Σήμερα 13 Ιουνίου 2008 έμαθα πως έφυγε από την ζωή ό αγαπημένος μου θείος ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΒΑΗΝΑΣ ΤΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ από τ' Ασπρόγεια της Φλώρινας.Με βαθιά συγκίνηση τον αποχαιρετώ με αυτό το πρώτο σχόλιο.
ΑΥΤΌΝ που με την ζωή του και την στάση του μ' έκανε υπερήφανο και διαπεδαγώγησε την ψυχή μου.
Καλή αντάμωση καπετάνιο.

Ανώνυμος είπε...

ΤΟ ΠΟΙΟΣ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΜΕΤΕΒΕΙ ΚΑΙ ΕΜΕΙΝΕ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΟΤΕ ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΑ, ΚΑΘΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΕΑΜ-ΕΛΛΑΣ ΦΟΡΕΣΕ ΤΑ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ ΤΟΥ ΤΙΤΟ ΑΣ ΤΟ ΑΦΗΣΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΓΙΑΤΙ ΘΕΛΕΙ ΠΟΛΛΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ.
ΟΣΟ ΑΦΟΡΑ ΤΟΝ ΚΑΠΕΤΑΝ ΑΓΡΑΦΙΩΤΗ, ΚΑΠΕΤΑΝ ΜΑΛΕΤΣΚΟ, ΚΑΠΕΤΑΝ ΚΑΤΣΑΡΟ, ΚΑΠΕΤΑΝ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ, ΚΑΠΕΤΑΝ ΒΑΓΓΕΛΗ ΚΑΙ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΟΥΣ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΜΑΣ ΚΑΛΑ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΝΑ ΤΑ ΜΕΤΑΛΑΜΠΑΔΕΥΣΟΥΜΕ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΙΝΟΥΝ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΑΘΑΝΑΤΟΙ.

Ελένη Βαηνά είπε...

ΟΝΟΜΑΖΟΜΑΙ ΕΛΕΝΗ ΒΑΗΝΑ ΚΑΙ ΕΙΜΑΙ ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΒΑΗΝΑ,ΕΓΓΟΝΗ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΙ ΔΙΣΕΓΓΟΝΗ ΤΟΥ ΓΡΗΓΟΡΗ.Ο ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΒΑΗΝΑΣ ΗΤΑΝ ΘΕΙΟΣ ΜΟΥ ΑΛΛΑ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΔΕΝ ΤΟΝ ΓΝΩΡΙΣΑ ΠΟΤΕ. ΜΑΛΛΟΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ,ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΣΑΣ ΓΝΩΡΙΣΩ. ΤΟ ΜΑΙΛ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ vainaeleni@hotmail.com

KOKΚΑΛΗ ΤΖΕΝΗ είπε...

Aπορω πως ειναι δυνατον να θεωρηθει η αμειγως Σλαβιβουλγαρικη γλωσα "ντοπια" απο ποτε αραγε και μαλιστα θα ηθελα καποιος απο ολους εσας να μου εξηγησει πως γνωριζε την Σλαβοβουλγαρικη γλωσα των Σκοπιων ο Μ. Αλεξανδρος ωστε καποιοι τωρα να θεωρουν τους εαυτους τους ντοποιους ? και να προσβαλουν ττους Ελληνες λεγοντας πως αυτοι οι πρωην Σλαβοι ειναι Μακεδονες?

epikuros είπε...

Κυρία Κόκκαλη,
διαβάσατε ολόκληρο το κείμενο;
Αν ναί, κατανοήσατε τί ακριβώς διαπραγματεύεται;
Το "όλοι εσείς", το κάνετε πιό συγκεκριμένο;
Μίλησα για τον Μέγα Αλέξανδρο πουθενά στο κείμενό μου;
Οι παρωπίδες φοβάμαι είναι γνώρισμα της φυλής μας.

Ανώνυμος είπε...

Νομίζω ότι οι Μακεδόνες αντιλαμβάνονται εύκολα αυτά που αναφέρεις αγαπητέ Επίκουρε και κάπου εκεί βρίσκεται η μέση λογική ενός Μακεδόνα σήμερα. Το γιατί κάποιοι αναγκάστηκαν να καταφύγουν στο ΕΑΜ και το γιατί κάποιοι αναγκάστηκαν να καταφύγουν στα Τάγματα Ασφαλείας, δεν πρόκειται να το καταλάβει ένας Αθηναίος και γενικά ένας Έλληνας, μη Μακεδόνας. Ούτε μπορεί ποτέ να αντιληφθεί, τί σημαίνει να διώκεται ο γιος ή ο εγγονός του ελευθερωτή της Μακεδονίας, ακριβώς για την εθνική του ταυτότητα. Όταν οι Μακεδόνες αρχίσουμε και παίρνουμε στα χέρια μας τις τύχες, τότε πολλά θα αλλάξουν και σ' εμάς και σε όλη την Ελλάδα και στις σχέσεις μας με τους γείτονες. Ο Κ. Φλατάιτς το 1927 είχε γράψει για τη Μακεδονία: Εστείλαμεν από του 1912 έως τώρα, ό,τι για πέταγμα είχαμεν εις τη διοιήκησιν, την εκπαίδευσιν, τη δικηγορικήν, τον στρατόν, την επιστήμην, την εκκλησίαν. Η Μακεδονία από απόψεως προσώπων δεν αυτοδιοικείται. Διοικείται από την άλλην Ελλάδα και μάλιστα, τυραννείται. Μακεδόνες διδάσκαλοι δεν υπάρχουν, αξιωματικοί δεν υπάρχουν, ιεράρχαι δεν υπάρχουν. Τραπεζικοί υπάλληλοι, γεωπόνοι, πολιτικοί υπάλληλοι, τηλεγραφικοί, δικηγόροι, γιατροί, εφοριακοί υπάλληλοι, συμβολαιογράφοι, τίποτε ντόπιο, Μακεδονικό εις την Μακεδονίαν....

Αυτοί λοιπόν που ήταν για πέταγμα μας έφτασαν σε ένα σημείο σήμερα να είμαστε υπνωτισμένοι. Αν αυτοοργανωθούμε και αυτοδιοικηθούμε, νομίζω ότι τα πράγματα θα επανέλθουν στην ορθή κατάσταση, γιατί σήμερα νιώθω οότι ο Μακεδονικός Ελληνισμός υφίσταται μία άνευ προηγουμένου στρέβλωση και καταστολή.

Ελπίζω σε καλύτερες μέρες για όλους.

User:Xr

Ανώνυμος είπε...

Η αναρτηση του τελευταιου σχολιου φανερωνει ακριβως πως καποιοι θελουν να αυτοπροσδιοριζουν τον εαυτο τους "Μακεδονα" καπηλευομενοι οτι εχει σχεση με την Μακεδονια ξεχνωντας πως αυτοι που πολεμησαν για την απελευθερωση της απο τους Τουρκους και οι οποιοι εδιωξαν το 1912 και τους Βουλγαρους ειχαν Ελληνικη συνειδιση και δεν ενοιωθαν απλα "Μακεδονες" αλλα κοματι του Ελληνικου λαου!!!!
Τα περι διαχωρισμου των Μακεδονων και των αλλων Ελληνικων φυλλων ειναι απλα μια υποπτη προπαγανδα και αποσκοπει ΜΟΝΟΝ στην οποια ???εμφυλια διασπαση!!!!.Η χρηση δε των Αρχαιων Ελληνικων ονοματων απο αυτα τα περιεργα ατομα ειναι το λιγοτερο γελιο, διοτι ειναι ακρεφνως Αρχαια Ελληνικα π.χ. Επικουρος!!!!!

Ανώνυμος είπε...

Παρατηρησα πως το σχολιο του ανωνυμου(1) εχει συμπληρωθει!!!!!
Ξαφνικα και με αλλη γραφη εγιναν οι "Μακεδονες" που καταδυναστευονται απο τους υπολοιπους Ελληνες 'Μακεδονικος Ελληνισμος" .Αυτα ειναι αστεια,ετσι δεν ξεγελας κανεναν ω Διαχιριστη της σελιδας"Επικουρος",δοτι ολοι το διαβασαν πριν μπει το αορατο χερακι,ωστε να θεωρηθει ηλιθιος ο αλλος σοχλιαστης.(ανωνυμος2)
Επειδη δε πιστευω πως δεν θα το αναρτησεις αυτο το σχολιο γνωριζε πως οποιος παρακοθουθει ρην σελιδα σου ξερει και καταλαβαινει

epikuros είπε...

Ανώνυμε που μάτια έχεις άλλα δεν βλέπεις, όπως και μυαλό έχεις αλλά δεν καταλαβαίνεις, δεν έχω απόκρυψη σχολίων, όπως και δεν έχω κανένα τρόπο να διορθώσω κανένα ήδη αναρτηθέν σχόλιο.
Λυπάμαι που δεν έχω το όνομά σου να σε προσφωνήσω.
Το δικό μου, αν πας στο προφίλ θα το δεις.
Επώνυμα λοιπόν γράφω τις σκέψεις μου και παίρνω την ευθύνη των λόγων μου.
Ουδέν άλλο σχόλιο.
Οι αναγνώστες της ανάρτησης και των σχολίων θα καταλάβουν αυτά που ο καθένας καταγράφει.
Ευχαριστώ.

Ανώνυμος είπε...

Καταρχην θα ηθελα να ρωτησω τον Επικουρο αν συμφωνει με το σχολιο του 1ου ανωνυμου?
Αν συμφωνει τοτε δινει αλλη διασταση στην αναρτηση του.
Χωριζει η τουλαχιτον προσπαθει να χωρισει τους Μακεδονες απο τους Ελληνες ο 1ο ανωνυμος?
Εσυ Επικουρε αν συμφωνεις αυτο δεν μας το λες !!
Επειδη πιστευω πως εισαι εντιμος και δεν μασας τα λογια σου δωσε μια απαντηση!!
Αν δεν δωσεις με σαφηνεια τοτε λυπαμαι αλλα εχουν δικαιο οι 2 αλλοι ανωνυμοι!!

Ανώνυμος είπε...

Τυχαια επεσε το ματι μου στην σελιδα αυτη.
Ειμουν στην σελιδα με τους συγγραφεις νεους και μη και αρχισα να διαβαζω για την νεα συγγραφεα οπως λεει κ. Ελενη Βαηνα.
Εκπληκτος διαβασα στο αρθρο σας πως ο "Επικουρος"εσεις δηλαδη γεννηθηκε 10 χρονια μετα το ανταρτικο και 49 χρονια μετα το Βετο.
Αμεσως προσπαθησα να καταλαβω για ποιο βετο εγραφε!!
Καταλαβα πως εννοουσε το βετο της Ελλαδος στο Νατο προς τα Σκοπια που ειθελε να ονομαζεται Μακεδονια.!

Συνεχισα με μεγαλη απορια να διαβαζω και εμαθα πως καποια κυρια,η γιαγια του "επικουρου" μιλουσε τα ντοπια(ετσι τα ονομαζουν οπως γραφει στην Φλωρινα)
Τοτε θυνηθηκα τον κ. Γκρουφσκιο οποιος μιλα τα "Ντοπια=Μακεδονικα" που κατα την επισκεψη του στην Βουλγαρια ειχε παρει και ξεναγο θελοντας να δειξει πως μιλα διαφορετικη γλωσσα και αυτο εκανε τον Βουλγαρο Προεδρο να του πει κατα λεξιν
-Τι τον θελεις αυτον !!!αφου μιλαμε την ιδια γλωσσα!!!!
Ανετρεξα στην Ιστορια και ειδα ξανα πως οι Σλαβοι ηρθαν τον 15 αιωνα και οι Βουλγαροι απο το 1850 και μετα στην Μακεδονια.
Αρχισα να αναρωτιεμαι τι γλωσσα να μιλουσαν αραγε οι ντοπιοι πληθυσμοι της Φλωρινας ,πριν τον 15 και τον 19 αιωνα!!
Οχι υποθετω τα ντοπια που λεει ο Επικουρος.??? Αυτα εχουν βασει και ειναι Βουλγαρικα.

Αλλα δυο σημεια θα ηθελα να καταλαβω κ. Επικουρε.
Εαν ο προπαπους σας Μακεδονομαχος οπως λετε διπλα στον Π.Μελα πολεμησε για την απελευθερωση της αγαπημενης του πατριδας της Ελλαδος απο τους Βουλγαρους, γιατι οι απογονοι του μιλουν Βουλγαρικα και εννοω την γλωσσα των Σκοπιων τα "Μακεδονικα κατα Γκρουεφσκι αλλα και την γλωσσα τα Βουλγαρικα οπως εξηγησα παραπανω που εσεις τα λετε ντοπια??

Ειναι επισεις αποριας αξιον γιατι αφου εσεις ως ατομο δεν νοιωθετε Ελληνας, διοτι κανεις Ελληνας δεν θα θεωρουσε Ελληνικη διαλεκτο μια Βουλαγρικη διαλεκτο τα ντοπια σας,γιατι σεις λοιπον θελετε σε αυτην την σελιδα να χρησιμοποειτε ως ονομα το ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ δια λεξη καθαρα Ελληνικη!!!
Αληθεια πολυ θα ηθελα να καταλαβω τι ακριβως θελετε να πειτε με το αρθρο σας!!!!!
Θεωρειτε τον εαυτον σας Ελληνα οπως ο προπαππους σας ο κ. Βαηνας και τοτε γιατι μιλατε την Βουλγαρικη σλαβικη διαλεκτο??
Δεν νοιωθετε Ελληνας λογω προφανως της επιμειξιας σας με Βουλγαρικα Σλαβικα φυλλα αλλα αν δεν νοιωθετε γιατι οομαζεστε Επικουρος δεν υπαρχει κατι αναλογο στην Σλαβοβουλγαρικη (ντοπια) κατ' εσας γλωσσα ??
Κυριε Επικουρε επειδη πιτευω πως ειστε νοημων θα ηθελα να απαντησετε σε ολα η καποια απο τα ερωτηματα μου.Μην απαντησετε ομως με συνθηματα η αερολογιες, Παρακαλω!!
Εαν δεν απαντησετε και μαλλον αυτο θα κανετε θα καταλαβω και εγω αλλα και ολοι αυτοι που διαβαζουν αυτο το σχολιο στην σελιδα της ξαδελφης σας κ. Βαηνα Ελενης πως ειχανδικιο στα βλοκ ΤΑΧΑΛΙΑ και στο ΑΝΤΙΝΙΟΥΣ πως κατι υποπτο γινεται!!
Εγω παντως περιμενω απαντηση!
Στεφανος Λαδοδοπουλος
Εδεσσα

epikuros είπε...

Ναι κύριε Λαδοδόπουλε.
Δεν θα σας απαντήσω σε καμία από τις "εύλογες" απορίες σας όπως σωστά μαντέψατε, και ας καταλάβουν οι αναγνώστες τους λόγους.
Καλημέρα σας.

Ανώνυμος είπε...

Ευχαριστω πολυ για την απαντηση που δωσατε αυτην εξαλλου περιμενα!!
Θεωρω ομως κριμα να θελετε να εμπλεκετε μια βασανισμενη ιστορια οπως ο Μακεδονικος Αγωνας με τα δικα σας οπως και την κ. Ελενης Βαηνα προσωπικα οφελη!!!
Ελπιζω να μην τριζουν τα κοκκαλα του παππου σας του Μακεδονομαχου κατα των Βουλγαρων με αυτα που εσεις αλλα και κ. Ελενη Βαηνα μηχανευεστε!!
Εννοειται πως εν περιμενω ουτε ην αναρτηση αλλα ουτε και απαντηση απο σας!!

Ανώνυμος είπε...

Eπικουρε Καλημερα!!
Δεν μπορεσα να μην γραψω το σχολιο μου,γιατι με το κειμενο σου λλα και τα σχολια σου εχω μπερδευτει παρα πολυ.!!
Μπορεις να μου εξηγησεις σε παρακαλω τελικα τι εννοεις
1.Οταν χρονικα την γννηση σου την τοποθετεις με ενα βετο της Ελληικης κυβερνησης στα Σκοπια??
Ειναι για την δικη σου ζωη τοσο σημαντικο αυτο το βετο???
2.Γιατι οι κατοικοι της Φλωρινας ,οπως λες μιλουσαν ντοπια, ειχαν κακη μεταχειριση απο το Ελληνικο κρατος? Τι εκανε αυτους τους ανθρωπους διαφορετικους απο τους αλλους που μιλουσαν Βλαχικα η Ποντιακα εκεινη την εποχη που αναφερεσαι και οι οποιοι δεν ειχαν κυνηγηθει για την γλωσσα που μιλουσαν??
Μηπως κατι αλλο υπηρχε και οι "ντοπιοι" οπως λες μερος κατοικων των χωριων της Φλωρινας κυνηγηθηκαν??? Και αν ναι(εκτος της γλωσσας) τι ηταν αυτο!!!!!

Η ταπεινη μου γνωμη, χωρις να θελω να κανω ον πολυξερο η τον πολυδιαβασμενο πρεπει να υπηρχε κατι αλλο!!!

3.Δεν μπορω να καταλαβω πως ο παππους σου πολεμισε τους Βουλγαρους??
Σαν τι τους πολεμισε??
Σαν Ελληνας που διωχνει απο την Μακεδνια τους Βουλγαρους καταπατητες?
Σαν μισθοφορος των Ελληνων (ενω ενοιωθε Σλαβος) ??
Παρακαλω αν μπορεις δωσε μια απαντηση!!
Με τιμη Γιωργος Παπαδοπουλος

epikuros είπε...

Κύριε Παπαδόπουλε, παρακαλώ να μου συγχωρήσετε την καθυστέρηση στην απάντησή μου.
Λόγοι υγείας με αναγκάζουν να απέχω από την ενασχόλησή μου με το διαδίκτυο και δυστυχώς δεν εξέλειπαν ακόμη.
Παρακαλώ θερμά αν έχετε την καλοσύνη αφήστε μου κάποιο μειλ σας να σας ενημερώσω πότε θα απαντήσω στα ερωτήματά σας - πολλά από αυτά εύγλωττα -.
Σας ευχαριστώ πολύ για την παρέμβασή σας.

Ανώνυμος είπε...

Ρώτησε ποτέ κανείς τον Αλβανόφωνο γιο Μάρκο Μπότσαρη αν πολέμησε τους Τούρκους ως Έλληνας ή ως Αλβανός; Τον απείλησε ποτέ κανείς ότι αν δεν πάψει να μιλά τα αρβανίτικα τότε θα πάψει να θεωρείται Έλληνας; Τον βλαχόφωνο Κωλέτη; Τον αλβανόφωνο Μιαούλη; Ποιός τολμά να κάνει τέτοιες ερωτήσεις για έναν Έλληνα σλαβόφωνο; Με ποιό δικαίωμα; Κανείς ποτέ δεν είπε ότι τα επονομαζόμενα ντόπια (που τα ονόμασαν έτσι οι φωστήρες του Νοτιοελλαδιστάν που ήρθαν να μας "εκπολιτίσουν") είναι ελληνική διάλεκτος. Είναι μία διάλεκτος σλαβική που όμως η δομή της είναι τέτοια, όπως παραδέχονται και πολλοί γλωσσολόγοι (στηρίζεται πολύ στη χρήση προθέσεων, πράγμα περίεργο για σλαβική γλώσσα), που αποδεικνύει ότι οι αρχικοί ομιλητές και διαμορφωτές της ήταν γνώστες της Ελληνικής. Επίσης η προφορά της σε πολλά μέρη (ιδιαίτερα στη Φλώρινα) έχει επηρεαστεί πολύ από τα ελληνικά (Το "μπ" π.χ. προφέρεται ως "β" σε πολλές λέξεις, χαρακτηριστικό της μακεδονικής προφοράς από την αρχαιότητα). Νην ξεχνάμε επίσης ότι οι σλαβογενείς αυτές διάλεκτοι παγιώθηκαν και επικράτησαν στη Μακεδονία μετά την επανάσταση του 1821, όταν οι Έλληνες της Μακεδονίας και η ελληνική γλώσσα κυνηγήθηκαν και αντίθετα τα σλαβικά και οι σλάβοι αντιμετωπίστηκαν από τους Τούρκους περισσότερο φιλικά για να αναπληρωθεί εν μέρει το πληθυσμιακό κενό που δημιουργήθηκε. Αντί να ασχολούμαστε με το γιατί ακόμα σε χωριά της Πελοποννήσου και της Στερεάς οι κάτοικοι επιμένουν να μιλάν αρβανίτικα μετά από 200 ενσωμάτωσης στην Ελλάδα, έχουμε το θράσος να κρίνουμε κάποιους ξεχασμένους ακρίτες που είναι δίγλωσσοι και παραμένουν Έλληνες. Το θέμα δεν είναι αν οι Μακεδόνες είμαστε Έλληνες. Το θέμα είναι αν οι νότιοι Έλληνες "αντέχουν" να υπάρχουν Έλληνες Μακεδόνες ή απλά θέλουν Έλληνες κατοίκους της Μακεδονίας;

Xr

Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα σας ,
διάβασα προσεκτικα την ανάρτηση και όλα τα σχολια.Θα επιμείνω μόνον στο τελευταίο που προσπάθησε να βάλει τα πράγματα στην θέση του.
1.Είναι εντελώς διαφορετική η άποψη του απο αυτήν του γράφοντα την ανάρτηση.
Ο γράφων την αναρτηση ,ο επίκουρος, αρχίζει χρησιμοποιώντας σαν ημερομηνία καταλυτική της γέννησης του την ημεριμηνία του Βέτο της Ελλάδος στα Σκόπια.Ακόμη δεν μπορεί ότι και να γράψει κάποιος να εξηγηθεί ο λόγος που ορόσημο της γέννησης ενός 'Ελληνα Μακεδόνα είναι το βέτο της Ελλάδος σε μιά χώρα που ακόμη και σήμερα κάνει γελοία παρατράγουδα (κηδείες της Ελλάδος )με συμμετοχη η ανοχη της κυβέρνησης του.Αλήθεια τι σχέση έχει !!Θα μπορούσε να βάλη ως ορόσημο την απαλευθέρω ση της Φλώρινας άπό τους Γερμανο-Βούλγαρους φασίστες στον 2 παγκοσμιο πόλεμο!!
2.Ο τελευταίος ανώνυμος προσπαθεί εντέχνως να μπερδέψειτα γεγονότα.
Κύριε Ανώνυμε, σας βολεύει να χρησιμοποιήται τα ονόμα ανθρώπων όπως του Μπότσαρη του Κώττα και των Ελλήνων της Πελοπονήσσου η της Στρεάς που έχουν διαλέκτους με Αρβανίτικη χροιά.
Σας βολεύει γιατί νομίζετε πως μπορείτε να μπερδεψετε όλους αυτούς που σας ακούνε.Αλλά δεν είναι έτσι.
Οι 'Ελληνες Μακεδόνες κύριε, μπορεί να μιλούν με μιά περίεργη (?) διάλεκτο ,δεν έχουν όμως σχέση με τους Σλαβόβωνους Σκοπιανούς που ακόμη και σήμερα σαν ορόσημα της ύπαρξης τους βάζουν την ημερομηνία του βέτο στα Σκόπια.
Οι ΜΜακεδόνες Έλληνες κυριε,γνωρίζουν παρα πολυ καλά πως ποτε τους δεν ήταν με το μέρος των Γερμανο-Βουλγάρων στον 2ο παγκ.πόλεμοακόμη και εαν χρησιμοποιούσαν λέξεις μια μπερδεμένης διαλέκτου.Ηταν και ένοιωθαν Ελληνες!!
Οσο για το ποιός ονόμασε αυτηήν την (/) διάλεκτο που λέτε ΝΤΟΠΙΑ,δεν είναι οι Ελληνες του Ελλαδισταν(????)αλλά οι διάφοροι που νομίζουν πως έτσι θα είναι οι μόνοι αυτόχνωνες κάτοικοι!!
Τελευταιο άφησα το ειρωνικ΄πο σας Ελλαδιστ'αν!!!!
Με τι φρίκη το διαβάαζει ένας σοβαρός άνθρωπος,ένας Έλληνας που βλέπει τα σκουληκάκι της μιζέριας ,της πονηριάς της απαξίωσης κάθε τι \|Ελληνικού να προσπαθουν να κατατρώγουν και να δημιουργουν (τάχα )εμφυλιακές καταστάσεις.
Κύριε, η είσαι Ελληνας και το νοιώθεις η μας λες τι είσαι και άντε στο καλό!!!
Αυτά!
Και εννοείται πως ΔΕν θα το αναρτήσετε το σχόλιο μου ,γιατί δεν σας βολεύει ,ειδικά μετα τήν έκδοση του 3ου βιβλίου της κυρίας Βαηνα!

Ανώνυμος είπε...

Είμαι ο προ-τελευταίος. Να απαντήσω.

Δεν μπέρδεψα κανένα γεγονός. Απλά είπα ότι δεν μπορούμε να είμαστε τόσο καχύποπτοι με σλαβόφωνους Έλληνες Μακεδόνες, ενώ δεν είμαστε με αρβανιτόφωνους ή βλαχόφωνους (της βόρειας ή της νότιας Ελλάδας, δεν έχει σημασία). Εφόσον μάλιστα οι ίδιοι οι σλαβόφωνοι Μακεδόνες δηλώνουν Έλληνες και δεν έχουμε στοιχεία για το αντίθετο. Γιατί θα πρέπει σε μια ομιλία ενός σλαβόφωνου Μακεδόνα, να ψάχνουμε και το "και" και την "τελεία" για να του προσάψουμε Σκοπιοφιλία; Αυτό το πράγμα έχει κουράσει πλέον τους Μακεδόνες εδώ και 100 χρόνια. Εδώ, ο Πελοποννήσιος Άνθιμος στην πρώτη αψυμαχία με έναν Μακεδόνα (τον Μπουτάρη εν προκειμένω), τον αποκάλεσε Βούλγαρο!!! Αυτά δεν γίνονται πουθενά. Εννοείται ότι αν κάποιος είναι φιλοσκοπιανός ή θέλει να λέγεται Σκοπιανός, είναι κάτι άλλο, ξένο προς το Ελληνικό έθνος. Αλλά αυτό δεν μπορεί να προσάπτεται στον καθένα ελαφρά την καρδία, γιατί είναι εκτός από επικίνδυνο και ιδιαίτερα προσβλητικό.

Για την ονομασία της διαλέκτου νομίζω ότι ονομάστηκε έτσι από τους Παλιολλαδίτες κρατικούς υπαλλήλους που έρχονταν εδώ, αλλά μπορεί να κάνω και λάθος. Πάντως η ονομασία "ντόπια" είναι λανθασμένη έτσι κι αλλιώς και πρέπει να εγκαταληφθεί ο όρος.

Για το Νοτιοελλαδιστάν ή το Βορειοελλαδιστάν ή το Δυτικοελλαδιστάν κ.λ.π. δεν έχω να πω κάτι. Τα βλέπετε τα χάλια μας. Όταν στηλιτεύω κάτι κακό των Ελλήνων, σημαίνει ότι δεν είμαι Έλληνας; Για να είμαι Έλληνας θα πρέπει να αγαπώ την νεοελληνική βλακεία (ενδόμυχα το παθαίνω καμιά φορά); Για μένα, Ελληνικό είναι αυτό που είναι ανώτερο. Και δυστυχώς τελευταίως σπανίζει. Και δεν δέχομαι μαθήματα πατριωτισμού από τους αγαπητικούς της Ψωροκώσταινας. Δεν υποννοώ φυσικά ότι είστε τέτοιος (για να μην παρεξηγούμαι).

Πάντως ο Επίκουρος, εγώ δεν είδα να λέει πουθενά ότι δεν είναι Έλληνας. Το αντίθετο διέκρινα. Μάλλον ένα παράπονο γιατί αυτός και άλλοι Μακεδόνες αντιμετωπίζονται πολλές φορές με υπερβολική καχυποψία.

Ελπίζω να απαντήσει ο ίδιος ο Επίκουρος εάν το επιθυμεί, σε όλο αυτόν τον προβληματισμό

epikuros είπε...

Καλή σας ημέρα, φίλοι αναγνώστες των σχολίων, μιάς ανάρτησης που παρεξηγήθηκε όσο λίγες!
Φοβούμε, πως οι τελευταίοι που σχολίασαν, - αν εξαιρέσω τον 23 Φεβρουαρίου - δεν διάβασαν την ανάρτηση, ή αν την διάβασαν, δεν συγκράτησαν τίποτα από όσα πραγματεύεται.
Γνώρισμα της εποχής, να επιπλέουμε σε ρηχά νερά και να αδιαφορούμε για την ουσία.
Όποιος επιθυμεί ένα διάλογο ουσίας, ας διαβάσει καλά το ποεριεχόμενοι της ανάρτησης και ας θέσει συγκεκριμμένα ερωτήματα που να ανταποκρίνονται στα γραφόμενα και όχι σε όσα ο- η αναγνώστης, έχει φυτεμένα στο μυαλό του.
Ευχαριστώ πολύ όσους κρατάτε ένα επίπεδο σε αυτή μας την επικοινωνία.
Βαγγέλης Μίχος