Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 14 Μαρτίου 2010

ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ "ΙΜΑΡΕΤ"

Στην προσπάθειά μου να αντλήσω κεντρικές ιδέες απο τα κεφάλαια του μυθιστορήματος του Γιάννη Καλπούζου, προκειμένου να τα χρησιμοποιήσω στην εκπομπή του σαββάτου, αντιλήφθηκα δυο πράματα, που στην αρχική ανάγνωση δεν είχα δώσει την σημασία που τους έπρεπε.
Ο Γιάννης Καλπούζος, πρέπει να μπήκε στην διαδικασία επιστροφής στον χρόνο.
Έφτασε να ζει, στο δεύτερο μισό του δέκατου ένατου αιώνα, ανάμεσα στους ήρωες του μυθιστορήματός του.
Δεν εξηγείτε αλλιώς το αποτέλεσμα αυτής, της τόσο αναλυτικής περιγραφής, στην καθημερινότητα των ανθρώπων.
Είναι σημαντικό για τον αναγνώστη να έχει μια καθαρή εικόνα της ζωής των ηρώων στην ιστορία που διαβάζει.
Και ακόμη πιό σημαντικό είναι, με την ίδια καθαρότητα, να σταλάζει και η σκέψη του συγγραφέα, μέσα από τα λόγια των ηρώων, και να διαμορφώνει την κατάλληλη υποδομή στο μυαλό του αναγνώστη, ώστε πρόσωπα, πράγματα και καταστάσεις, να αφομοιώνονται σαν να ήταν ο ίδιος αυτόπτης αυτής της ιστορίας.
Το δεύτερο, και απείρως σημαντικότερο, ο συγγραφέας, δεν στάθηκε σε εθνικές, πατριωτικές, θρησκευτικές και εθνολογικές θέσεις, προβάλλοντας την δική του πραγματικότητα ως Έλληνας, αλλά ζύγιασε με μεγάλη μαεστρία τον λόγο του και μας έδωσε μια πανανθρώπινη φωνή, μέσα από την σοφία του παππού Ισμαήλ.
Τον λάτρεψα στην κυριολεξία.
Συμπυκνωμένη αυτή η σοφία βρίσκεται στο παρακάτω απόσπασμα:
Ένα ιμαρέτ είναι η γη.
Το ιμαρέτ του Θεού.
Κι εμείς οι φτωχοί, τα ορφανά και οι ταξιδιώτες της ζωής , που μας φιλοξενεί.
Μας τρέφει, ανοίγει την αγκαλιά του, μας δέχεται και μας επιτρέπει να απολαύσουμε και να χαρούμε την ζωή.
Κι εμείς θαρρούμε πως το διαφεντεύουμε.
Το μοιράσαμε, είπαμε "αυτός ο τόπος δικός μας, εκείνος δικός σας" κι ύστερα ορμήσαμε ο ένας στον τόπο του άλλου, χωρίς να νογάμε ότι δεν ανήκει σε κανέναν.
Μας άφησε ο Θεός αυτό το ιμαρέτ να το διαχειριστούμε κι εμείς αρπάζουμε, κλέβουμε, αδικούμε, εκμεταλλευόμαστε, διεκδικούμε όλο και περισσότερα, μέχρι την ώρα που θα επιστρέψουμε το τομάρι μας εκεί όπου ανήκει, στο χώμα.
Και θα αξίζει τότε με όσο ενός βοδιού ή ενός προβάτου, τίποτε παραπάνω.

Την παρασκευή 19 Μαρτίου, θα έχω την χαρά να τον ξαναδώ στην παρουσίαση του βιβλίου στην Κομοτηνή.
Θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, μιά και η Θράκη βιώνει ακόμη αντίστοιχες καταστάσεις με αυτές που περιγράφονται στο βιβλίο, με την συνύπαρξη χριστιανών και μουσουλμάνων και τις όποιες δυσκολίες μπορεί να προκύπτουν από τον φανατισμό ανθρώπων ένθεν και ένθεν.
Αλλά και τις ομορφιές, μια και ο αγαπημένος μου φίλος Χαλήλ Μουσταφά θα είναι ένας απο τους παρουσιαστές.
(Που ξέρεις; μπορεί να προκύψει  και κανα τραγούδι μετά την εκδήλωση).
Θα επανέλθω με νεότερα μετά την παρουσίαση.

10 σχόλια:

kostaslogh είπε...

.μην ξεχάσεις να πάρεις και την...εκπομπή μαζί σου,έτοιμη!

Artanis είπε...

Καλά να περάσετε...
Σε φιλώ, καλημέρα σου...

Ιωάννα Λουλάκη είπε...

Πράγματι, ήσουν συνεπαρμένος στην εκπομπή...γι' αυτό ήσουν και τόσο υποβλητικός...κι εγώ καθηλώθηκα...
Και η επιλογή της μουσικής πολύ ταιριαστή.
Ο Μουσταφά Χαλήλ πολύ τρυφερός.
Για να είμαι ειλικρινής περίμενα προς το τέλος να τον ακούσω να τραγουδάει με τον Γκαϊφύλλια "το τραγούδι της τιμής".
Δώσε τους χαιρετισμούς μου στον Γκαϊφύλλια, που φαντάζομαι θα είναι.
Και πάλι θα εκφράσω την επιθυμία μου: Αχ και να ήμουν... Αλλά φορώντας τα φτερά της Ονειροφαντασίας θα είμαι!!

Ιωάννα Λουλάκη είπε...

Πάνω από μισή ώρα τώρα άκουγα στο youtube τον Μουσταφά Χαλήλ...
Τελικά πολύ με συγκινεί η φωνή του... και ιδιαίτερα όταν το ίδιο τραγούδι το λέει και στις δύο γλώσσες...

Άστρια είπε...

Να πω για άλλη μια φορά ότι η εκπομπή του Σαββάτου ήταν όπως πάντα ποιοτική στις επιλογές και την παρουσίασή της:)
Καλή συνέχεια!

Ανώνυμος είπε...

Eγώ δυστυχώς ούτε την εκπομπή κατάφερα ν΄ακούσω, ούτε το βιβλίο έχω διαβάσει. Έχω ακούσει όμως καλές συστάσεις και το έχω στα υπ΄όψιν μου
Καλή εκπομπή σήμερα (πιστεύω απόψε θα μπορέσω)

καλημέρα είπε...

Βαγγέλη,
δεν εχω καταφερει ακόμη να ακούσω την εκπομπή, παρα μόνο πέντε λεπτα όλα κι όλα, κι αυτα τα έκλεψα κυριολεκτικά, δεν είχε και καλό ήχο, άστο δεν μετράει. Είναι δύσκολη ώρα αλλα το εχω στο νου και πού θα παει, μόλις τα καταφερω θα σου στείλω μήνυμα οπωσδήποτε.
Από το βιβλίο, το Ιμαρετ, κι εμένα αυτό το απόσπασμα που εγραψες μου άρεσε πάρα πολύ.
Γενικά, καλές εκπομπές, για όλα καλή δύναμη!

logia είπε...

σνιφ
εγώ τα Σάββατα δουλεύω
από το πρωί ως το βράδυ

σνιφ!!!

fractal είπε...

καλημέρα για μένα, καλό απόγευμα για σένα. Βρήκα ένα μήνυμα. Υπέθεσα ότι κατι θα ηθελες. Είμαι Νέα Υόρκη.
Αν κάτι θα ήθελες , παρακαλώ επικοινώνησε μαζί μου από εδώ.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΙΧΟΣ είπε...

Fractal, συνάντησα κάμποσα ξερά αντίο σε μια βόλτα σε φίλους και ανησύχησα.
Απλά να δω τί κάνεις.
Και να σου πω, πως μπορεί να μήν έχουμε την συνήθη ανταλλαγή φιλοφρονήσεων σε αναρτήσεις μας, αλλά το ξέρεις, πως έχουμε συναντηθεί, σαν ελάχιστες μικροκλασματικές απεικονίσεις στην ζωή μας.
Εύχομαι να είσαι καλά.
Τίποτε άλλο.
Την αγάπη μου.